Triumph differentieel revisie en onderhoud

Het wil nog wel eens voorkomen dat het differentieel rumoerig is. In de meeste gevallen is de oorzaak dat het kroon- en pionwiel op elkaar zijn ingesleten. Daarvan kan weer de oorzaak zijn: te weinig of zelfs helemaal geen olie meer in het huis door lekkende keerringen, of: de voorspanning op de kegellagers is door algehele slijtage te laag geworden, waardoor de tandwielen ten opzichte van elkaar uit positie raken. Net als bij de kegellagers in je voorwielnaaf zou je de speling (of voorspanning)regelmatig willen checken en/of bijstellen. Maar bij een differentieel doe je dat niet zo snel, dat is nogal een heftig karwei,dus dat gebeurt niet. Je kijkt er in feite pas naar als het te laat is. Als het kroon- en pionwiel slijtagesporenvertonen, dan is dat einde oefening voor die tandwielset, jammer, maar helaas. Het binnenwerk geheel vernieuwen is mogelijk, maar qua onderdelen en opbouwtijdeen kostbare aangelegenheid.